Friday, January 22, 2010

PENGENALAN

Masjid Besar Tanah Merah atau lebih dikenali sebagai Masjid Ismail Petra Tanah Merah, terletak di tengah-tengah bandar Tanah Merah, Kelantan.

Keluasan masjid ini lebih kurang 23,000 kaki persegi dan mampu memuatkan 5000 orang jamaah setiap waktu. Masjid ini terdiri daripada 3 ruang solat. 1 ruang di bahagian bangunan lama dan ruang kedua pada bangunan tambahan baru dan ruang ketiga pada tingkat 2 bangunan baru.

Tanah Merah merupakan salah satu daripada 10 jajahan pentadbiran negeri Kelantan. Tempat yang berhampiran ialah Machang, Jelatok, Sungai Kusial, Kampung Sat, Kampung Panjang, dan Kampung Joh.

Bandar Tanah Merah terletak di tepi landasan kereta api dari Gemas di selatan ke Tumpat di utara. Kini bandar ini menjadi bandar kedua pesat berkembang selepas Bandar Kota Bharu.

Rupa bumi Tanah Merah dipengaruhi oleh Sungai Kelantan yang lebar, mengairi kawasan pertanian seperti ladang getah, kelapa sawit dan tembakau. Bukit Kemahang (876 m) dan Bukit Kusial (723m) terletak di sebelah barat.

Jajahan Tanah Merah Merangkumi Tiga Daerah Penggawa, iaitu:

Daerah Kusial
Daerah Hulu Kusial
Daerah Jedok

Manakala Daerah Penggawa Batu Melintang dan Daerah Jeli digugurkan daripada pentadbiran Pejabat Tanah dan Jajahan Tanah Merah Pada Tahun 1982 apabila Jajahan Jeli dibentuk dan dinaikkan taraf sebagai Jajahan penuh pada tahun 1986.

Alamat email: masjidbesartm@gmail.com
Alamat Blog : masjidbesartm@gmail.com

No comments:

Post a Comment